دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1396 - 13:12
در «کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» شورای عالی انقلاب فرهنگی

دکتر ولایتی: نتیجه انتخابات مردمی 96، قطعا به نفع ملت ایران است

جلسه 215 «کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی در دبیرخانه این شورا برگزار شد.
کد خبر : 182093

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌ فقیه در استان اردبیل و امام جمعه این شهر، گزارشی از برگزاری همایش «نقش صفویه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» ارائه داد. او در این باره گفت: «اولین هدف از برگزاری این همایش، روشنگری و زدودن ابهام از روند فراگیر‌شدن تشییع در ایران است.»


عاملی افزود: «سلسله صفویه به عنوان یک حکومت شیعی، نوآوری‌ها و ابداعات فراوانی در اکثر زمینه‌ها مانند معماری، ادبیات، فقه و ... داشته‌ است. اکثر کشورهای منطقه سعی دارند تا با تحریف تاریخ، مفاخر فرهنگ و تمدن ایران را به نام خود مصادره کنند.»


در ادامه این جلسه دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: «آنچه که در 29 اردیبهشت در کشورمان به دست ملت بزرگ ایران اتفاق افتاد، تقویت‌‌کننده وحدت و اتحاد ملی است. نتیجه‌ای هم که از این انتخابات مردمی حاصل شد، قطعا به نفع ملت مسلمان و بزرگ ایران است.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برخی از تحولات منطقه غرب آسیا اشاره کرد و ادامه داد: «متاسفانه برخی از کشورهای منطقه به ‌عنوان کارگزار آمریکا در منطقه عمل می‌کنند. در تشریح چرایی برخی از موضع‌گیری‌های منفی پیرامون حکومت صفویان نیز باید بگویم، ریشه منازعه بر سر صفویان به دوران تسلط غرب‌گرایان پس از مشروطه بازمی‌گردد. بعد از حمله مغول، آن حکومتی که توانست ایران را در قالب یک کشور واحد احیا کند، حکومت صفویان است. یکی از اقدامات صفویان برای احیای فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران، رواج و تشویق شاهنامه و شاهنامه‌خوانی بود.»


ولایتی به بخشی از تاریخ مبارزات ضداستعماری صفویان اشاره کرد و گفت: «پرتقالی‌ها تا نیمه اول قرن 20 در شرق آسیا حضور استعماری خود را حفظ کردند و تنها صفویان بودند که در اوایل قرن 15 میلادی پرتقالی‌ها را از خلیج‌فارس بیرون کردند.»


در ادامه جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، موضوع "همایش زکریای رازی" در دستور کار قرار گرفت و گزارشی در این زمینه ارائه شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته